Din jägarexamen i Kävlinge

Kävlinge erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Kävlinge. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Kävlinge kommun. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Kävlinge. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Kan en djurarts förökning påverkas av att den hävdar revir?

En lätt kula med hög hastighet kan ha samma rörelseenergi som en tung kula med låg hastighet.

Vilket är längsta lämpliga skjutavstånd vid jakt på rådjur med hagelvapen?