Jägarexamen i Karlstad

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Karlstad. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Karlstad kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. De jaktorganisationer som finns i Karlstad kan du hitta genom att titta på Karlstad kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Karlstad. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Karlstad. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

De första upplysningarna om hur ett eftersök av klövvilt skall genomföras får du genom att

Vad är detta för hundras?

Vilka två olika former av markutnyttjande är biotopvård extra viktigt?