Ta jägarexamen i Karlskrona

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Karlskrona. Jägarexamen i Karlskrona kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Karlskrona kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Karlskrona. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Karlskrona. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Karlskrona. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Om man har tillstånd (licens) att skjuta två vuxna älgar och två kalvar får man själv bestämma om man istället vill skjuta..

Måste man ha tillstånd för att få fånga matnyttiga fåglar som skall användas för avelsändamål

De flesta vapen har idag inbyggda hanar, vad kallas ett sådant vapen?