Jägarexamen i Karlshamn

Om du vill ta jägarexamen i Karlshamn har du kommit rätt. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

För att hitta en kursarrangör i Karlshamn där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. Karlshamn kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Beskriv blodets utseende vid skadeskjutning i lungor

Hjärnan är speciellt känslig för syrebrist

Vad är detta för djur?