Din jägarexamen i Karlsborg

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Karlsborg? Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Karlsborg. Karlsborg kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Karlsborg. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Vad är detta för fågel?

Hagelvapnet skjuter alltid lika med alla typer av patroner?

Vilken är den viktigaste födan för den vuxna ripan under sommaren?