Din jägarexamen i Jokkmokk

Jokkmokk erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Jokkmokk. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Jokkmokk. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Jokkmokk. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vad menas med sekundering?

Vad är detta för fågel?

När fäller slidhornsdjuren sina horn?