Din jägarexamen i Höganäs

Höganä erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Höganä. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Höganä kommun. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Höganä. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Jämfört med kaliber 12 sprider sig hagelbössa i kaliber 20 haglen

Vilken grupp tillhör denna hundras?