Kurser för jägarexamen i Hedemora

Hedemora erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Hedemora har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Hedemora. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Hedemora genom att kontakta kommunen. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Du har skjutit på en fågel i en flygande flock. Vad är en vanlig reaktion vid dålig träff?

Gäller vapenlagstiftningen alla typer av skjutvapen godkända för jakt?