Jägarexamen i Härjedalen

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Härjedalen. Jägarexamen i Härjedalen kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

För att hitta en kursarrangör i Härjedalen där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. De jaktorganisationer som finns i Härjedalen kan du hitta genom att titta på Härjedalen kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Härjedalen. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vad är detta för hundras?

Har en markägare rätt att skrämma bort vilt för att förhindra viltskador?