Jägarexamen i Haninge

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Haninge. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Haninge. Haninge kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

För rätt att använda ripsnara samt fotsnara för räv krävs fr o m 1988 resp 1989 att fångstmännen genomgår utbildning. Vad kallas det bevis som utfärdas till godkända fångstmän?

Kan polismyndigheten omhänderta dina vapen och din ammunition om du missbrukar dom?

Vad händer med de hagel som ligger an mot pipan under hagelsvärmens passage genom loppet?