Din jägarexamen i Grästorp

Grästorp erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Jägarexamen i Grästorp kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Grästorp. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Grästorp kommun. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Enligt jaktlagen är var och en skyldig att visa viltet hänsyn

Hur närmar du dig bäst ett skadat djur som fallit och som du skall avliva?

I trafiken dödas många vilda djur varje år. Vad kan du som jägare på sikt göra för att minska viltolyckorna?