Kurser för jägarexamen i Gotland

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Gotland? På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Gotland. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Gotland. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vad menar man med vanligtvis med åtel?

Vad är detta för djur?

Vilken diameter har ett hagel med hagelnumret US 5?