Din jägarexamen i Götene

Götene erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

För att hitta en kursarrangör i Götene där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. De jaktorganisationer som finns i Götene kan du hitta genom att titta på Götene kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vilken kombination av borrning och hagelgrovlek ger vid normala skotthåll bästa knall-och-fall-verkan (Retar så många ytliga nerver som möjligt)?

Är fångst att anse som jakt