Kurser för jägarexamen i Gnesta

Om du vill ta jägarexamen i Gnesta har du kommit rätt. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Gnesta. De jaktorganisationer som finns i Gnesta kan du hitta genom att titta på Gnesta kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Gnesta. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Gnesta. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vad kallas vildsvinsgaltens hörntänder?

Vilka djur fångas vanligen i stegramsfällan?

En otränad jakthund får lätt skador i lederna. Vilka leder är ömtåligast