Din jägarexamen i Gävle

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Gävle. Jägarexamen i Gävle kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Gävle. De jaktorganisationer som finns i Gävle kan du hitta genom att titta på Gävle kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Ozonskiktet är

Björn, varg, järv och lo kan man få tillstånd att skjuta på licens