Kurser för jägarexamen i Gagnef

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Gagnef? Jägarexamen i Gagnef kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Gagnef kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Gagnef kommun. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Gagnef. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vilket av våra vanligaste hjortdjur har bästa hörselförmågan?

ungefär hur mycket måste längsta skjutavståndet minska om du använder kaliber 20 istället för 12?