Jägarexamen i Flen

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Flen. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

Flen har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Flen. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Flen genom att kontakta kommunen. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Flen rekommenderar vi en onlinekurs. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Flen. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Hur lång tid kan du vänta med att köpa ditt vapen sedan licensen beviljats?

Vilken grupp tillhör denna hundras?

Vilken av följande grupper av fåglar omfattar bara sådana arter som är lätta att förväxla med enkelbeckasinen?