Kurser för jägarexamen i Finspång

Om du vill ta jägarexamen i Finspång har du kommit rätt. Jägarexamen i Finspång kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Finspång kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Finspång genom att kontakta kommunen. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Finspång. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Förutom under de allmänna jakttiderna finns det möjlighet att jaga

Var i en hagelpipa finns trångborrningen?