Ta jägarexamen i Filipstad

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Filipstad. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Filipstad. Filipstad kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Filipstad. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

Hur gammal måste man minst vara för att få låna och under uppsikt använda ett konventionellt jaktvapen?

Beskriv blodets utseende vid skadeskjutning i lungor

Vad är detta för hundras?