Din jägarexamen i Färgelanda

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Färgelanda? Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Färgelanda. Färgelanda kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

För grovt jaktbrott är maximistraffet

Vad är detta för djur?

En viktig grundregel vid allt skytte mot rörliga mål är att