Jägarexamen i Eslöv

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Eslöv. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

För att hitta en kursarrangör i Eslöv där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Eslöv. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Nämn två djurgrupper som drar nytta av djup snö

Vilken diameter har ett hagel med hagelnumret US 5?