Kurser för jägarexamen i Eskilstuna

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Eskilstuna. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

För att hitta en kursarrangör i Eskilstuna där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. De jaktorganisationer som finns i Eskilstuna kan du hitta genom att titta på Eskilstuna kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

En tumregel för beräkning av säkerhetsavståndet i meter för en viss hagelpatron är att multiplicera hagelstorleken i millimeter med?

Vad är detta för fågel?

Vid jakt på vildsvin med stötande hund är det lämpligt att använda mycket aggresiva hundar?