Jägarexamen i Enköping

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Enköping? Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Enköping. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Enköping kommun. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Enköping. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

Vilken grupp tillhör denna hundras?

Vilket är den viktigaste födan för hönsfåglarnas kycklingar under de första veckorna?