Jägarexamen i Ekerö

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Ekerö? På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

För att hitta en kursarrangör i Ekerö där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. De jaktorganisationer som finns i Ekerö kan du hitta genom att titta på Ekerö kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vad skall man göra med en hund som driver ett påskjutet klövvilt

Under hur lång tid får du högst låna ut ett vapen med låneintyg från polisen?

Vad är detta för fågel?