Ta jägarexamen i Bräcke

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Bräcke. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Bräcke kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. Bräcke kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vad är detta för fågel?

En tät päls eller fjäderdräkt bromsar haglen från ett hagelskott kraftigt

Vad är detta för hundras?