Kurser för jägarexamen i Borlänge

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Borlänge? Jägarexamen i Borlänge kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Borlänge. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Borlänge kommun. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Borlänge. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Om ett skinn skall tanas skall det först tanas

Nämn en grupp sjöfåglar där hanen lämnar honan i samband med ruvningen

Från tyskan har vi lånat order pürsch. Vad är dess svenska motsvarighet?