Kurser för jägarexamen i Borås

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Borås? Jägarexamen i Borås kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Provet består av 70 frågor som ska besvaras in om 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Provet för högvilt består av skytte mot en älgfigur i både stillastående och löpande läge.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Borås kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. De jaktorganisationer som finns i Borås kan du hitta genom att titta på Borås kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Borås. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Borås. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Hur tung ca kan en bäver bli?

Vad är detta för fågel?