Ta jägarexamen i Bollebygd

Bollebygd erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen av jägarexamen innehåller fakta om lagar kring jakt, jaktformer, ekologi och jakttider. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Du kan inte heller skriva provet mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Bollebygd har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Bollebygd. De jaktorganisationer som finns i Bollebygd kan du hitta genom att titta på Bollebygd kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Vilket är normalt senaste tillåtna datum för jakt med drivande hund efter rådjur?

Vad är detta för hundras

Fältviltet har minskat kraftigt de senaste 50 åren. Det beror främst på