Ta jägarexamen i Avesta

Om du vill ta jägarexamen i Avesta har du kommit rätt. Jägarexamen i Avesta kräver en hel del förberedelser men här har vi sammanställt det du behöver veta innan du tar din examen. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte är uppdelat i två delar: vapensäkerhet och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Avesta kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. För att hitta din lokala jaktorganisation rekommenderar vi att du kontaktar Avesta kommun. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Avesta. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vem skall du i första hand försöka underrätta om du råkat skadeskjuta ett hjortdjur som sedan gått in på din jaktgrannes mark?

Vad är detta för fågel?

Ett kikarsikte har en beteckning exempelvis 6×50. Vad betyder siffran 50?