Jägarexamen i Arjeplog

Om du vill ta jägarexamen i Arjeplog har du kommit rätt. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Arjeplog. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. De praktiska delmomenten består av säker vapenhantering, skytte med hagel och kula samt bedömning av avstånd. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Arjeplog har flera jaktföreningar som kan hjälpa dig att hitta rätt kurs för jägarexamen i Arjeplog. Du hittar enklast din lokala jaktförening i Arjeplog genom att kontakta kommunen. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Arjeplog. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vid eftersök av klövvilt är det viktigast att ha…

Ett skadat hjortdjur blir lättare att smyga inpå och avliva om det..

Ungefär hur mycket väger en älgkalv vid födseln?