Din jägarexamen i Arboga

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Arboga. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Provet för jägarexamen består av två delar: en teoridel och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. Jägarexamens praktiska delmoment innefattar hagelskytte, kulskytte, vapensäkerhet och avståndsbedömning. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Arboga. Du kan ofta kontakta kommunen eller den lokala polismyndigheten för att ta reda på mer om de jaktorganisationer som finns i Arboga. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Teoridelen kan kännas omfattande men om du tränar med hjälp av frågorna från provet ökar du dina chanser att klara provet markant. Vår övningsportal innehåller över 1000 övningsfrågor du kan träna på. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vad är detta för fågel?

Vilket av följande mått stämmer på US5?

Järptuppen och järphönan uppträder i regel parvis hela året?