Jägarexamen i Aneby

Om du vill ta jägarexamen i Aneby har du kommit rätt. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Skyttet med kula är indelat i ett högviltsprov med skytte mot älgtavla och ett grundläggande prov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Aneby kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. De jaktorganisationer som finns i Aneby kan du hitta genom att titta på Aneby kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. På den här sidan kan du gratis titta på exempelfrågor från teoriprovet och testa dina kunskaper. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vilka viltslag brukar jagas med ställande hund?

Var i jaktlagstiftningen talas det om hur jakten bör bedrivas?