Jägarexamen i Älvdalen

Om du vill ta jägarexamen i Älvdalen har du kommit rätt. Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. Själva provet består av två separata delar – en teoridel och en praktisk del. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Provet kan inte skrivas mer än en gång under samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. De praktiska momenten består av avståndsbedömning, vapensäkerhet samt kul- och hagelskytte. Delmomenten som innefattas av hagelskytte är: markmålsskyte, lerduveskytte, avståndsbedömning samt vapensäkerhet. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

För att hitta en kursarrangör i Älvdalen där du kan utföra de praktiska momenten för jägarexamen rekommenderar vi att du kontaktar din lokala jaktförening. De jaktorganisationer som finns i Älvdalen kan du hitta genom att titta på Älvdalen kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vad är detta för fågel?

I vilken terrängtyp är det sannolikt att man återfinner bukskjutna hjortdjur?