Kurser för jägarexamen i Ale

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Ale. På denna sida kan du läsa om hur du går till väga för att förbereda dig inför provet och ta din examen. Jägarexamen är uppdelad i en den som testar dina praktiska jaktkunskaper och en del som testar dina teoretiska jaktkunskaper. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. Själva provet är utformat med flervalsfrågor med fyra alternativ varav ett är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. Du måste ha fyllt i ett svar på minst 60 av frågorna innan provtiden är över. Man får inte skriva provet mer än en gång under samma dag. Skulle du få en icke godkänt resultat får du skriva provet vid ett annat tillfälle. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet innefattar skytte mot stillastående och löpande älgfigur.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Ale. Ale kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Med hjälp av en onlinekurs kan du snabbt öva upp dig på den teoretiska delen av jägarexamen innan det är dags för din praktiska kurs. Här nedan och i vår kurs hittar du flera frågor från provet du kan öva på för att vässa dina kunskaper inför kursen i Ale. Övningsfrågor är ett av de bästa sätten att träna inför de teoretiska delarna av provet. Genom att träna på individuella kategorier i Jägarskolans övningsportal kan du träna dig på exakt det du känner att du behöver repetera inför teoriprovet. Genom att följa din statistik i vår övningsportal kan du se när du verkar vara redo för att ta dig an det riktiga provet.

När spänns hanarna i boxlås och sidolåsvapen

Vilken klass på kulvapen får endast användas vid jakt på högvilt?