Ta jägarexamen i Sunne

Sunne erbjuder många möjligheter att ta jägarexamen. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Sunne. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. På provets teoretiska del lär du dig om former av jakt, jakttider, ekologi och lagstiftningen kring jakt. På det teoriska provet är det flervalsfrågor med fyra svarsalternativ varav ett är rätt. Provet skrivs under 60 minuter och innehåller totalt 70 olika frågor. Det finns en gräns på att minst 60 av provets frågor måste vara besvarade inom provtiden för ett godkänt resultat. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Du får skriva provet en annan dag om du skulle bli underkänd. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet delas upp i ett grundprov och ett högviltsprov. Grundprovet för skytte med kula innehåller två delmoment: säker hantering av kulgevär och precisionsskytte. När det kommer till högviltprovet går det ut på att skjuta mot en älgtavla i löpande och stillastående läge.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Sunne. De jaktorganisationer som finns i Sunne kan du hitta genom att titta på Sunne kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. För att maximera dina chanser att bli godkänd på din jägarexamenskurs i Sunne rekommenderar vi en onlinekurs. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vad menas med populationstäthet

Till vilken duvjakt, används bulvaner?

När man passar klövvilt skall man framför allt försöka undvika att