Jägarexamen i Perstorp

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Perstorp. Här kan du ta reda på mer information om hur du förbereder dig inför din jägarexamen. För att ta din examen behöver du klara två delprov: en teorisk del och en praktisk del. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Förutom begränsningen på antalet besvarade frågor får du inte skriva provet mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. De fyra delmoment som ingår i hagelskyttet är: skytte mot markmål, lerduveskytte, säker hantering av hagelvapen och avståndsbedömning. Skyttet med kula innefattar ett grundprov och ett högviltsprov. Det grundläggande provet för kulskytte består av precisionsskytte och säker vapenhantering. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Din lokala jaktförening kan hjälpa dig att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Perstorp. Perstorp kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. För att förbereda dig inför din jägarexamen kan du välja att ta en kurs online innan du går den praktiska kursen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Förutom att träna skytte är övningsfrågor ett av de bästa sätte att förebereda dig för jägarexamen i Perstorp. Portalen på Jägarskolan innehåller över 1000 förberedande övningsfrågor i provets alla kategorier. Med vår detaljerade statistik kan du sedan följa dina framsteg inför teoriprovet.

Om man har tillstånd (licens) att skjuta två vuxna älgar och två kalvar får man själv bestämma om man istället vill skjuta..

Vad är du enligt jaktförodningen skyldig att göra om du med motorfordon råkar köra på och skada ett rådjur?

Varifrån kan man tänka sig en naturlig invandring av vitsvansvilt?