Kurser för jägarexamen i Katrineholm

Det finns flera möjligheter att ta jägarexamen i Katrineholm. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Katrineholm. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Den teoretiska delen består av jaktlagar, ekologi, olika former av jakt samt jakttider. Teoriprovet har flervalsfrågor med fyra alternativ där ett av dem är rätt. Totalt innehåller provet 70 frågor och har en tidsgräns på 60 minuter. För ett godkänt prov ska man besvara minst 60 av frågorna innan tiden är slut. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du blir underkänd får du därför skriva om provet en annan dag. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Hagelskyttet består av fyra olika moment: säker hagelgevärshantering, avståndsbedömning, lerduveskjutning och skytte mot markmål. Kulskyttet börjar med ett grundläggande prov med precisionsskytte samt ett högviltsprov med skytte mot löpande älgtavla. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Genom att ta kontakt med din jaktförening i Katrineholm kan du hitta en kursarrangör för jägarexamen. De jaktorganisationer som finns i Katrineholm kan du hitta genom att titta på Katrineholm kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. Jägarskolan hjälper dig med över flera övningsfrågor från provet som förbereder dig inför jägarexamen på bästa sätt. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Med hjälp av Jägarskolans frågor kan du öva på alla olika typer av frågor som dyker upp på det riktiga provet. När du tränat ett tag kan du sedan följa dina framsteg med vår detaljerade statistik.

En lätt kula med hög hastighet kan ha samma rörelseenergi som en tung kula med låg hastighet.

Vilken hagelstorlek bör man använda vid jakt efter rådjur och räv?

De flesta vapen har idag inbyggda hanar, vad kallas ett sådant vapen?