Jägarexamen i Boden

Är du intresserad av att ta jägarexamen i Boden? Läs mer här om hur du förbereder dig för ett godkänt resultat på provet och en lyckad jägarexamen. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. Teoridelen innehåller bland annat ekologi, lagstiftning kring jakt, jakttider och olika typer av jaktformer. Det teoretiska provet består av frågor med fyra alternativ. Endast ett av alternativen är rätt. Du har 60 minuter på dig att besvara provets 70 frågor. För att bli godkänd på provet så måste du svara på minst 60 av frågorna inom provtiden. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Skulle du skriva ett underkänt teoriprov får du komma tillbaka en annan dag och försöka igen. Den praktiska delen testar dina kunskaper i form av hagel- och kulskytte, avståndsbedömning och vapensäkerhet. Hagelskyttet innefattar fyra moment: skytte mot markmål, skytte mot lerduva, vapensäkerhet och bedömning av avstånd. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Grundprovet för kulskytte innefattar säker kulgevärshantering och precisionsskjutning. Provet för högvilt utförs genom skytte mot en älgtavla i både stillastående och löpande läge.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Boden. Boden kommun eller lokala polismyndighet kan ofta vara en kontaktväg för att hitta lokala jaktorganisationer. Innan du börjar din praktiska kurs i jägarexamen kan det vara bra att gå en teorikurs online för att förebereda dig. Med hjälp av den här sidan kan du hitta flera exempelfrågor från teoriprovet och öva upp dina kunskaper. Att träna på frågor hjälper dig på både teoridelen och i de praktiska momenten inför din jägarexamen i Boden. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Statistiken i vår övningsportal hjälper dig att se vad du behöver repetera för att klara teoriprovet.

Vad har bommarna i en kulpipa för funktion?

Fågelvilt skall under hängningen förvaras på en plats som är

Också mycket effektiva träffar med kulskott på klövvilt leder ofta till att djuret rusar från skottplatsen. Vid vilka träffar är detta speciellt vanligt?