Kurser för jägarexamen i Bengtsfors

Här kan du läsa mer om jägarexamen i Bengtsfors. Förberedelserna inför jägarexamen är många men här kan du läsa det mesta om vad du behöver för att ta jägarexamen i Bengtsfors. För att klara provet behöver du träna på både praktiska och teoretiska jaktkunskaper. I teoridelen lär du dig om bland annat lagstiftning, jakttider, jaktformer och ekologi. Provet på teoridelen innefattar flervalsfrågor med flera alternativ. Du väljer ett korrekt alternativ bland totalt fyra. Sammanlagt har provet 70 frågor som besvaras under 60 minuter. För ett godkänt resultat krävs att du svarar på 60 eller fler av provets frågor innan tiden är ute. Teoriprovet får inte skrivas mer än en gång på samma dag. Om du inte klarar av provet får du skriva om det vid ett annat tillfälle. I den praktiska delen innefattas säker hantering av vapen, avståndsbedömning samt hagel- och kulskytte. Skytte med hagel består av fyra olika delmoment: lerduveskytte, skytte mot markmål, avståndsbedömning och säker hantering av hagelgevär. Kulskyttet är i sin tur uppdelat i ett grundläggande prov och ett högviltsprov. Det grundläggande kulskytteprovet är uppdelat i säker vapenhantering och precisionsskytte. Högviltprovet går ut på att skjuta mot en älgfigur som löper på en bana.

Du kan kontakta din lokala jaktförening för att hitta en kursarrangör för jägarexamen i Bengtsfors. De jaktorganisationer som finns i Bengtsfors kan du hitta genom att titta på Bengtsfors kommuns hemsida eller genom att kontakta den lokala polismyndigheten. Genom att gå en onlinekurs kan du få ett stort försprång innan du går t.ex. en intensivkurs i jägarexamen. I vår kurs kan du träna på frågor från provet som kommer att hjälpa dig att ta din jägarexamen. Genom att träna på övningsfrågor kan du öka dina chanser att klara provet på första försöker rejält. Jägarskolans onlinekurs innehåller över tusen frågor i olika kategorier. Med hjälp av vår statistik kan du sedan identifiera vad du behöver träna på mer för att klara provet.

Vilket träd gillar orren?

Hagelvapen av automat- eller pumptyp som skall användas vid jakt skall vara så åtgärdade att de kan laddas med högst

Händer det att en älg inte visar någon omedelbar reaktion, trots att skottet är perfekt placerat?